29.01.2003
Invitat Dna. Donisan, CJAS Iasi
Activitatea de audit
Auditul
reprezinta o verificare în scopul evaluarii activitatii si
consilierii conducerii unitatii.
Legea 672 din Monitorul Oficial 953-24 dec. 2002 reprezinta noua
lege a Auditului.
Auditul
public intern reprezinta activitatea functional independenta
si obiectiva ce da asigurare si consiliere conducatorului unitatii
pentru buna functionare a banilor publici, în scopul perfectionarii
Entitatii Publice.
Auditul public intern ajuta Entitatea sa-si îndeplineasca
obiectivele printr-o abordare sistemica si metodica.
Audit public intern - activitatea functional independenta si obiectiva,
care da asigurari si consiliere conducerii pentru buna administrare
a veniturilor si cheltuielilor publice, perfectionand activitatile
entitatii publice; ajuta entitatea publica sa isi indeplineasca
obiectivele printr-o abordare sistematica si metodica, care evalueaza
si imbunatateste eficienta si eficacitatea sistemului de conducere
bazat pe gestiunea riscului, a controlului si a proceselor de administrare;
Control intern - ansamblul formelor de
control exercitate la nivelul entitatii publice, inclusiv auditul
intern, stabilite de conducere in concordanta cu obiectivele acesteia
si cu reglementarile legale, in vederea asigurarii administrarii
fondurilor in mod economic, eficient si eficace; include, de asemenea,
structurile organizatorice, metodele si procedurile;
Control financiar public intern - intregul
sistem de control intern din sectorul public, format din sistemele
de control ale entitatilor publice, ale altor structuri abilitate
de Guvern si dintr-o unitate centrala care este responsabila de
armonizarea si implementarea principiilor si standardelor de control
si audit;
Eficacitatea reprezinta gradul de îndeplinire a obiectivelor
programate pentru fiecare activitate si raportul dintre obiectivele
programate si cele realizate efectiv.
Eficienta- maximizarea rezultatelor unei activitati în relatie
cu resursele.
Controlul intern reprezinta ansamblul formelor de control exercitate
la nivelul Entitatilor Publice, inclusiv Auditul Public Intern.
Activitatile de Audit Public Intern sunt stabilite de conducatorul
unitatii în concordanta cu obiectivele de realizat.. Aceasta
activitate are în vedere reglementarile legale.
Fonduri publice - sumele alocate din bugetul
de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat,
bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele
institutiilor publice autonome, fondurile provenite din credite
externe contractate sau garantate de stat si a caror rambursare,
dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice si din fonduri
externe nerambursabile;
Institutie publica - include Parlamentul,
Administratia Prezidentiala, ministerele, celelalte organe de specialitate
ale administratiei publice, alte autoritati publice, institutii
publice autonome, precum si institutiile din subordinea acestora,
indiferent de modul de finantare a acestora;
Institutie publica mica - institutia care
deruleaza un buget anual de pana la nivelul echivalentului in lei
a 100.000 euro pe o perioada de 3 ani consecutiv;
Patrimoniu public - totalitatea drepturilor
si obligatiilor statului, unitatilor administrativ-teritoriale sau
ale entitatilor publice ale acestora, dobandite sau asumate cu orice
titlu; fac parte din patrimoniul public drepturile si obligatiile
referitoare atat la bunurile din domeniul public, cat si din domeniul
privat al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale;
Circuitul auditului - stabilirea fluxurilor
informatiilor, atributiile si responsabilitatile referitoare la
acestea, precum si arhivarea documentatiei justificative complete,
pentru toate stadiile desfasurarii unei actiuni, care sa permita
totodata reconstituirea operatiunilor de la suma totala pana la
detalii individuale si invers.
Organizarea
auditului public intern
Obiectivele auditului public intern sunt:
a) asigurarea obiectiva si consilierea, destinate sa imbunatateasca
sistemele si activitatile entitatii publice;
b) sprijinirea indeplinirii obiectivelor entitatii publice printr-o
abordare sistematica si metodica, prin care se evalueaza si se imbunatateste
eficacitatea sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului,
a controlului si a proceselor administrarii.
Sfera
auditului public intern cuprinde:
a) activitatile financiare sau cu implicatii financiare desfasurate
de entitatea publica din momentul constituirii angajamentelor pana
la utilizarea fondurilor de catre beneficiarii finali, inclusiv
a fondurilor provenite din asistenta externa;
b) constituirea veniturilor publice, respectiv autorizarea si stabilirea
titlurilor de creanta, precum si a facilitatilor acordate la incasarea
acestora;
c) administrarea patrimoniului public, precum si vanzarea, gajarea,
concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul privat/public
al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale;
d) sistemele de management financiar si control, inclusiv contabilitatea
si sistemele informatice aferente.
Organizarea
Auditului Public Intern
Auditul public
intern este organizat astfel:
a) Comitetul pentru Audit Public Intern (CAPI);
b) Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern
(UCAAPI);
c) compartimentele de audit public intern din entitatile publice.
Compartimentele
de Audit public intern
Fiecare manager
trebuie sa-si instituie cadrul organizatoric si functional pentru
desfasurarea activitatii de audit.
În institutiile mici se realizeaza un audit de regularitate.
Unitatile subordonate unitatilor mai mari îsi pot mentine
compartimentele de audit.
Compartimentele de audit public intern se afla în subordinea
conducatorului entitatii publice. Conducatorul compartimentului
de audit public intern este numit de conducatorul entitatii publice.
Activitatile
compartimentului de Audit public intern
-elaboreaza norme
metodologice specifice entitatii publice, pe care le avizeaza UAPI
-elaboreaza planul de audit aprobat de conducatorul unitatii
-informeaza forurile superioare în legatura cu cele constatate
în urma realizarii activitatii de audit
-raporteaza periodic
concluziile rezultate din activitatea de audit
-elaboreaza si
prezinta raportul de audit
Tipurile
de audit sunt
auditul
de sistem, care reprezinta o evaluare de profunzime
a sistemelor de conducere si control intern, cu scopul de a stabili
daca acestea functioneaza economic, eficace si eficient, pentru
identificarea deficientelor si formularea de recomandari pentru
corectarea acestora;
auditul
performantei, care examineaza daca criteriile stabilite
pentru implementarea obiectivelor si sarcinilor entitatii publice
sunt corecte pentru evaluarea rezultatelor si apreciaza daca rezultatele
sunt conforme cu obiectivele;
auditul de regularitate, care reprezinta
examinarea actiunilor asupra efectelor financiare pe seama fondurilor
publice sau a patrimoniului public, sub aspectul respectarii ansamblului
principiilor, regulilor procedurale si metodologice care le sunt
aplicabile.
Compartimentul
de audit public intern auditeaza, cel putin o data la 3 ani, fara
a se limita la acestea, urmatoarele:
a) angajamentele bugetare si legale din care deriva direct sau indirect
obligatii de plata, inclusiv din fondurile comunitare;
b) platile asumate prin angajamente bugetare si legale, inclusiv
din fondurile comunitare;
c) vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din
domeniul privat al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale;
d) concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul public al
statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale;
e) constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare
si stabilire a titlurilor de creanta, precum si a facilitatilor
acordate la incasarea acestora;
f) alocarea creditelor bugetare;
g) sistemul contabil si fiabilitatea acestuia;
h) sistemul de luare a deciziilor;
i) sistemele de conducere si control, precum si riscurile asociate
unor astfel de sisteme;
j) sistemele informatice.
Activitatea
în teren
Auditorii au obligatoriu
acces la toate informatiile . Se stabileste tematica de control,
obiectivele, timpul alocat, echipa de lucru.
În urma activitatii de audit, auditorii interni elaboreaza
un proiect de raport de audit public intern la sfarsitul fiecarei
misiuni de audit public intern; proiectul de raport de audit public
intern reflecta cadrul general, obiectivele, constatarile, concluziile
si recomandarile. Raportul de audit public intern este insotit de
documente justificative.
Proiectul de raport de audit public intern se transmite la structura
auditata; aceasta poate trimite, in maximum 15 zile de la primirea
raportului, punctele sale de vedere, care vor fi analizate de auditorii
interni.
In termen de 10 zile de la primirea punctelor de vedere compartimentul
de audit public intern organizeaza reuniunea de conciliere cu structura
auditata, in cadrul careia se analizeaza constatarile si concluziile,
in vederea acceptarii recomandarilor formulate.
Seful compartimentului de audit public intern trimite raportul de
audit public intern finalizat, impreuna cu rezultatele concilierii,
conducatorului entitatii publice care a aprobat misiunea, pentru
analiza si avizare; pentru institutia publica mica, raportul de
audit public intern este transmis spre avizare conducatorului acesteia.
Dupa avizare recomandarile cuprinse in raportul de audit public
intern vor fi comunicate structurii auditate.
Structura auditata informeaza compartimentul de audit public intern
asupra modului de implementare a recomandarilor, incluzand un calendar
al acestora. Seful compartimentului de audit public intern informeaza
UCAAPI sau organul ierarhic superior, dupa caz, despre recomandarile
care nu au fost avizate; aceste recomandari vor fi insotite de documentatia
de sustinere.
Compartimentul de audit public intern verifica si raporteaza UCAAPI
sau organului ierarhic superior, dupa caz, asupra progreselor inregistrate
in implementarea recomandarilor.
Calitatile
auditorului intern
experienta
obiectivitate
impartialitate
confidentialitatea
responsabilitate pentru masurile propuse
obligatia de perfectionare
Auditorii interni trebuie sa isi indeplineasca atributiile in mod
obiectiv si independent, cu profesionalism si integritate, conform
prevederilor prezentei legi si potrivit normelor si procedurilor
specifice activitatii de audit public intern.
Auditorii interni trebuie sa isi indeplineasca atributiile in mod
obiectiv si independent, cu profesionalism si integritate, conform
prevederilor prezentei legi si potrivit normelor si procedurilor
specifice activitatii de audit public intern.
Raspunderea pentru masurile luate in urma analizarii recomandarilor
prezentate in rapoartele de audit apartine conducerii entitatii
publice.
Auditorii interni au obligatia perfectionarii cunostintelor profesionale;
seful compartimentului de audit public intern, respectiv conducerea
entitatii publice, va asigura conditiile necesare pregatirii profesionale,
perioada destinata in acest scop fiind de minimum 15 zile pe an.
Persoanele care sunt soti, rude sau afini pana la gradul al patrulea
inclusiv cu conducatorul entitatii publice nu pot fi auditori interni
in cadrul aceleiasi entitati publice.
Auditorii interni nu pot fi desemnati sa efectueze misiuni de audit
public intern la o structura/entitate publica daca sunt soti, rude
sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv cu conducatorul acesteia
sau cu membrii organului de conducere colectiva.
Auditorii interni
nu trebuie implicati in vreun fel in indeplinirea activitatilor
pe care in mod potential le pot audita si nici in elaborarea si
implementarea sistemelor de control intern al entitatilor publice.
Auditorii interni care au responsabilitati in derularea programelor
si proiectelor finantate integral sau partial de Uniunea Europeana
nu trebuie implicati in auditarea acestor programe.
Auditorilor interni nu trebuie sa li se incredinteze misiuni de
audit public intern in sectoarele de activitate in care acestia
au detinut functii sau au fost implicati in alt mod; aceasta interdictie
se poate ridica dupa trecerea unei perioade de 3 ani.
Problema externalizarii serviciilor
Din cauza datoriilor mari apare imposibilitatea de a plati care
duce la situatia de a încheia contracte cu furnizorii mai
scumpi.
În cazul externalizarii serviciilor, s-ar îmbunatati
calitatea acestora.
Întotdeauna trebuie sa se vorbeasca despre economicitate,
eficacitate în detrimentul calitatii.
<<Back>> <<Next>>