|
Pentru
a functiona eficient trebuie ca veniturile sa fie mai mari decât
cheltuielile, iar creantele mai mari decât datoriile. În caz
contrar, în mod obisnuit se vorbeste despre subfinantare.
Observatie : Nu exista subfinantare, ci este
vorba despre o proasta gestionare a resurselor.
Venituri
Principalele venituri provin din relatia contractuala cu CAS. Policlinica
încheie contract cu CAS pentru efectuarea de servicii medicale.
Este foarte important sa se stabileasca un plafon maxim, care sa nu poata
fi depasit.
Contractul cu CAS a transformat actul medical într-un “act
de acord global”. Este vorba despre un paradox în strategiile
de finantare: spre exemplu, daca programul de profilaxie ar fi mai eficient,
aceasta ar duce la un volum mai mic de servicii în ambulatoriu,
ceea ce implica o finantare mai mica a acestuia. În concluzie, sistemul
este la momentul actual cantitativ si nu calitativ, ceea ce nu este firesc
în conditiile unor resurse limitate. Însasi Nomele creeaza
aceste disfunctionalitati.De exemplu, durata prevazuta pentru o consultatie
este de 15 minute (se vizeaza aspectele cantitative si nu cele calitative
!)
Veniturile de la CAS sunt variabile. De remarcat ca, la momentul actual,
costurile salariale sunt reglementate de lege (nu se platesc salariile
functie de venituri). O prima disfunctionalitate care apare este ca plata
salariilor se face dupa sistemul bugetar, fara a avea stabilit însa
un buget.
Angajatorul ar trebui sa faca angajatul partener pe serviciu medical.
Volumul personalului de asemenea s-ar impune sa fie reglat functie de
necesitasi si de veniturile de la CAS. Acest lucru nu este însa
posibil pentru ca exista o politica sanitara rigida, personalul nu opoate
fi redistribuit, în acest sens, un rol important jucându-l
si presiunea din partea Sindicatelor..
În ceea ce priveste
reforma în domeniul sanatatii, aceasta are în principal trei
mari obiective : cresterea calitatii actului medical (un rol important
îl joaca sistemul privat), cresterea eficientei, caracterul social
- respectarea principiului echitatii. Serviciile medicale nu pot fi suprapuse
unei “afaceri”. Marii consumatori de servicii medicale fac
parte din categoria populatiei sarace. Este evident ca în ceea ce
priveste latura sociala, statul are responsabilitatea majora. Si, în
contextul celor de mai sus, componenta sociala este cea care face diferenta
între sistemele de sanatate dintre un stat sau altul.
Reforma ar trebui sa puna accentul pe sistemul privat, acolo unde sunt
dezvoltate concepte precum circuitul liber si componenta de piata libera,
competitie, concurenta, calitate. Sectorul privat ar degreva statul de
unele responsabilitati, cel putin în asigurarea calitatii actului
medical si a eficientei. Statul ar putea sa participe cu finantarea unor
programe de sanatate, asigurarea de aparatura si dotare corespunzatoare.
Sistemul de ambulatoriu poate rezolva o mare parte dintre problemele de
sanatate, la costuri mai mici decât cele din spitale. Din pacate,
la momentul actual, medicul de familie neglijeaza adesea acest aspect
si sunteaza circuitul firesc prin trimitere direct catre spital. În
acest sens, reformatorii ar trebui sa intervina printr-o reglementare
legala prin care, medicii de familie sa faca trimiteri pentru cazurile
pe care nu le-au putut rezolva catre ambulator, iar spitalele sa faca
medicina de elita.
I: Care sunt veniturile
proprii ?
R: Veniturile proprii sunt altele decât cele primite de la CAS.
Sunt venituri obtinute din servicii solicitate la cerere, la preturi stabilite
de fiecare unitate.
Reforma în sistemul
de sanatate se impune a fi facuta de specialisti, punându-se accent
pe managementul profesionist, pe o politica de personal flexibila si eficienta
O problema majora este aceea ca sistemul actual de asigurari sociale de
sanatate uniformizeaza si nu creeaza diferente. O solutie data în
Japonia este aceea a sistemului de asigurari în trei trepte : fiecare
persoana varsa o suma de bani în vederea oferirii de servicii pentru
întreaga populatie. Când aceste servicii sunt necesare, se
beneficiaza de ele conform platilor facute. Spre exemplu, cei bogati beneficiaza
de servicii de elita. Exista o ierarhizare a veniturilor. De asemenea,
exista mai multe case de asigurari. La noi se poate vorbi despre un monopol
pe piata sanatatii (spre exemplu, exista o singura Casa de Asigurari de
Sanatate).
S-a demonstrat ca serviciile medicale private functioneaza. Sistemul privat
trebuie dezvoltat tot in retea. Mai exact, pe lânga existenta furnizorilor
privati ar trebui sa existe posibilitatea unui system de asigurari private
bine dezvoltat. Spre exemplu, un furnizor privat ar fi motivat saa încheuie
un contract cu o Casa de Asigurari de Sanatate privata. În acest
caz, ar fi vorba de un câstig reciproc : calitatea serviciilor ar
însemna si o plata corespunzatoare a acestora, tinând cont
ca sistemul privat va fi axat în principal pe persoanele cu potential
financiar. O casa de asigurari de sanatate privata ar fi tertul între
“clienti” si prestatori de servicii medicale de calitate.
Exista multiple piedici în dezvoltarea sectorului privat în
sanatate. Prima dintre ele ar fi chiar legislatia actuala care nu este
propice dezvoltarii initiativei private în sanatate. Se pune prea
putin accent pe programele de creditare, iar statul, prin impozite, nu
încurajeaza deloc un sistem de sanatate privat.
La ora actuala, exista marii consumatori de servicii de sanatate si micii
consumatori de servicii, desi marii consumatori în general sunt
cei care contribuie mai putin. Aceasta înseamna o distributie inechitabila
pentru unii a serviciilor. Introducerea sistemului de carduri prin care
sa fie cuantificate cotizatiile catre CAS ar diminua aceasta asimetrie.
Tot în acest scop, serviciile medicale acordate tuturor asiguratilor
ar trebui mai bine selectate (cu alte cuvinte, pachetul de servicii medicale
sa fie riguros întocmit), iar pentru serviciile ce nu intra în
aceast pachet de servicii sa existe posibilitatea ca ele sa fie oferite
si de alte categorii de furnizori (privati).
I: Cum vedeti dvs un
posibil parteneriat public-privat în ceea ce priveste clinica pe
care o manageriati?
R: Acest parteneriat a început deja sa se dezvolte în clinica
noastra. Asa cum se stie, serviciile medicale de grad 0 sunt suportate
integral de catre stat. Noi am încercat sa dezvoltam un asemenea
parteneriat public-privat pe servicii de urgenta.
I: Din experienta dumneavoastra,
care credeti ca sunt cele mai mai importante calitati ale unui manager
?
R: Consider ca printre cele mai de pret calitati ale unui manager este
capacitatea de adaptare.
I: Care considerati ca
sunt problemele cele mai stringente în ceea ce priveste managementul
clinicii dvs.?
R: Problemele cu care se confrunta un manager sunt multiple : mentalitatea
factorilor de decizie, a medicilor, si a pacientilor. În ceea ce
priveste partea legislativa, ne confruntam cu o politica de personal foarte
rigida. Un manager nu are autonomia sa-si adapteze unumarul de personal
si salariile acestora dupa necesitati (prioritati stabilite, adresabilitate,
servicii efectuate). Politica de personal este impusa.
În ceea ce priveste modul de finantare : din pacate, nu se pune
accent pe aspectul calitativ, ci pe cel cantitativ. Un numar crescut de
pacienti înseamna un numar mare de servicii si deci o finantare
mai mare.
O alta problema care exista în sistem este cea care face diferenta
între un sistem de stat si unul privat. Într-un sistem de
stat, cu o politica salariala impusa, personalul (medici, asistente, infirmiere
etc) nu are dezvoltata constiinta ca este parte a unei organizatii, a
unui sistem si ca fiecare dintre ei concura la buna functionare a acestuia.(Poate
o solutie ar fi aceea ca medicii sa fie parteneri la nivelul veniturilor
salariale cu managerul!) Sunt prea putini cei care privesc stabilimentul
de sanatate ca pe o firma orientata spre profit si nu spre costuri cât
mai mari. (Un rol în dezvoltarea aceastei mentalitati îl juca
Casa de Asigurari care prin modul de finantare încuraja consumul
si abuzul de servicii).
I: Ce parere aveti despre
exetrnalizarea serviciilor?
R: Externalizarea serviciilor ar duce probabil si la disponibilizari de
personal. În masura în care s-ar încheia contracte cu
firme cu preluare de personal, as vedea-o ca pe o solutie avantajoasa.
<<Back>> <<Next>>
|